maandag 2 maart 2015

Hypotheekadvies, toen en nu

Op een vrije zondag zat ik bij de zonnestudio te wachten tot mijn zonnebankje beschikbaar was. Vrije dag, zonnebank, geen make-up. Niet echt het moment voor sociale contacten, laat staan zakelijke contacten.
Bij de balie stond een dame die mij vaag bekend voorkwam. Ze bleef naar mij staren en toen ze vlak voor me kwam staan kon ik er niet meer omheen. Ze had me herkend.
"Jij zit daar niet meer hè?" zei ze met een zwaai van haar arm richting ingang zonnestudio.
Ik wist wat ze bedoelde en wie ze was. Ze was een klant uit de tijd dat ik mijn eigen advieskantoortje in Almere-Buiten had. Op mijn Linkedin account staat vermeld: Eigenaar en adviseur bij de Hypotheek Consulent. 
De dame had gelijk, haar naam schoot me ook weer te binnen. "Ik heb zo'n rottijd gehad, meid" zei Bianca terwijl ze zich naast me op het wachtbankje liet zakken "Kees is overleden, ik moest mijn huis verkopen en een kleiner huis terugkopen. En toen dacht ik aan jou, Je had ons toen zo goed geholpen met de hypotheek. En toen zag ik dat je daar weg was. Nou, ik aan het googelen en ik vond je. Ik heb gebeld met het bedrijf waar je volgens Google werkte. En daar was je ook al weer weg.Ze wilden me je nummer niet geven, dus ik heb gevraagd of ze jou wilden mailen met het verzoek mij te bellen. Ze deden nu zaken met andere adviseur. Nou die wou ik niet, ik wou jou. Ik was ook echt in je teleurgesteld toen ik niets van je hoorde. Al had ik alleen maar even met je kunnen praten, weet je".

Ik was ook teleurgesteld, in mijn ex-collega's. Deze vrouw had behoefte aan wat aandacht en advies van iemand die ze kende. Uiteraard had ik haar gebeld als ik een mailtje had gekregen.

Na mijn ontslag op economische gronden heb ik hard gewerkt en geleerd om mijn leven en toekomst weer op de rails te krijgen, maar qua werk heb ik een jaar op het strafbankje doorgebracht.

"Toen heb ik een gozer gevonden die bij me thuis kwam" ging Bianca verder. "Die werkte heel anders dan jij. Jij vertelde toen meteen hoeveel we konden lenen en hoe hoog het maandbedrag zou worden, nou zoiets simpels kreeg die vent niet uit zijn strot. Hij nam me eerst een derdegraads verhoor af. Van alles moest hij weten. En een bedrag dat ik moest betalen, meid niet normaal meer".

Ja Bianca, het leven is veranderd. In een eerste gesprek moet een adviseur inventariseren. Dan wordt er geanalyseerd en daarna pas geadviseerd.
Ik heb Bianca uitgelegd dat die gozer volgens de regels had gewerkt en dat ik 15 jaar geleden ook niet voor niets gewerkt had.

Altijd leuk om oude klanten tegen te komen, volgende keer met make-up en visitekaartjes naar de zonnestudio.
Marianne Croes Advies

Marianne




Geen opmerkingen:

Een reactie posten